Olutnautiskelija, hophedonisti, kulkumies. Huomioita myös jalkapallosta, kirjoista, elokuvista ja musiikista.
maanantai 12. marraskuuta 2007
André de Toth: Day of the Outlaw
Lumiwestern. Wyomingin hyytävä talvi, kyläpahanen vuoristossa. Alkuasetelma perinteinen, karjankasvattajat eivät tykkää piikkilankaa virittelevistä maanviljelijöistä. Uskomattoman kauniita naisia osunut paikalle, erityisesti harvemmin laatutuotannoissa esiintynyt Tina Louise. Juuri kun vastakkainasettelu on kärjistymässä yhteenotoksi (odotellaan saluunan tiskiä vierivän viskipullon putoamista lattiaan, jotta aseet voivat puhua), tilanne muuttuu äkisti. Paikalle saapuu ratsuväkeä pakeneva epämääräinen brutaali rosvojoukko. Loppuosa elokuvaa on monimuotoinen ryhmädynamiikka-analyysi, jossa säännöt ja kokoonpanot muuttuvat joustavasti. Ehkä hieman liian pahviselta teorialta tuntuu, mutta toimii varsin hyvin. Kylän naisten ja murhamieslauman välinen pakkotanssikohtaus on poikkeuksellisen julma. John Fordin lännenelokuvien kristillistä yhteisöllisyyttä vahvistavat tanssijaksot revitään palasiksi, tervataan ja kieritetään höyhenissä. 1959 valmistunut elokuva ei erityisemmin näytä Hollywood-leffalta, Russell Harlanin realistinen mustavalkokuvaus tuo jopa mieleen Mikko Niskasen Kahdeksan surmanluotia, kun hevoset raahustavat metrisessä hangessa. Porukkaa kovalla kädellä karsiva loppuselvittely käydään siis tavanomaisen hiekka-aavikon sijasta lumihangessa. Olen nähnyt tämän kerran aikaisemmin 80-luvulla ja kolahti todella kovaa. Nyt tiesin jo mitä odottaa, mutta erittäin vakuuttava jälleen, paras näkemistäni unkarilaisen Endre Tothin ohjauksista. Tämä ei oikeastaan muistuta mitään muuta elokuvaa. Laadun takeena kylän parturia näyttelee elämää suurempien elokuvien sivurooleihin erikoistunut Elisha Cook, tällä kertaa ilman Jr.-lisämäärettä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti