Olutnautiskelija, hophedonisti, kulkumies. Huomioita myös jalkapallosta, kirjoista, elokuvista ja musiikista.
perjantai 11. huhtikuuta 2008
Harold Clurman: Deadline at Dawn
Muistaakseni ensimmäinen tutustuminen maineikkaaseen RKO:n film noiriin vuodelta 1946. Teatterimies Clurman ei ole tunnettu ohjaaja, mutta muu porukka sitäkin maineikkaampaa. Pohjana Cornell Woolrichin (tässä pseudonyymillä William Irish) teksti, skenaristi Clifford Odets, kuvaaja Nicholas Musuraca ja tuottaja Adrian Scott. Alkukohtaus avautuu tummasävyiseen portaikkoon Psychoa ennakoiden. Kärpänen kävelee naamalla, varmaan Sergio Leone näki tämän ennen Cera una volta il westiä. Hikinen elokuu New Yorkissa, meripojan on selvitettävä kuolintapaus ennen aamukuutta, selvä heijastuma myöhempään musikaaliin On the Town. Kuvaus on todella vaikuttavaa, tyylipuhdasta noiria jyrkkäreunaisine kontrasteineen. Päättyneeseen sotaan viitataan useamman kerran, mutta kuitenkin viitteellisesti. Hieman hämmästyttävä metatyyppinen John Barrymore -kommenttikin. Kaiken tämän jälkeen on sääli, että itse tarina on melkoisen keinotekoinen ja teennäinen. Osasyy on varmaan yliarvostetussa Woolrichissa, mutta pääsyyllinen varmaan muitakin leffoja heikentänyt Odets. Tunnelma ei syvene eikä synkkene, selvästi jää kevytsarjalaiseksi tässä niin kovassa tyylisuunnassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti