maanantai 5. toukokuuta 2008

Edward Dimendberg: Film Noir and the Spaces of Modernity

Raskassoutuinen teos film noirin ja kaupunkisuunnittelun suhteista. Harmittavan ennustettavaa keskittymistä keskinkertaiseen Weegee/Hellinger/Dassin-leffaan The Naked City, jossa New Yorkista ei kertakaikkiaan saada irti kunnon aineksia. Yllättävän teräviä lyhyitä huomioita Melvillen, niin ikään keskinkertaisesta, Deux hommes dans Manhattan -elokuvasta. Mielenkiintoisimpia osia Robert Floreyn tuntemattoman New York -leffan Johnny One-Eye käsittely ja erityisesti pureutuminen Los Angelesin hävitetyn Bunker Hillin noir-kytköksiin. Chandler'han juhli aluetta The High Window'ssa ja sittemmin se on keskeisesti esiintynyt ainakin Kiss Me Deadlyssä, Act Of Violencessa ja minulle tuntemattomiksi jääneissä Night Has a Thousand Eyesissa ja Joseph Losey'n M:ssä. Dimendberg esittelee varsin hyvin myös Kubrickin Killer's Kissiä puretun Pennsylvania Stationin kontekstissa (http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Penn_Station3.jpg). Mielenkiintoisia elokuvia kirjan perusteella voisivat olla myös road-noir Plunder Road ja Budd Boetticherin The Killer Is Loose. Kokonaisuutena kirja jää kuitenkin löysäksi. Kaupunkiarkkitehtuurin kehitystä kuvataan pitkään ilman mitään viittauksia elokuviin. Kun viittauksia sitten tulee, ne vaikuttavat satunnaisilta ja löyhiltä. Kirja keskittyy lähes kokonaan New Yorkiin ja Los Angelesiin, vaikka klassisia noir-kaupunkeja olisivat myös ainakin San Francisco, New Orleans ja Chicago. Kirjan kannessa upea kuva Bunker Hillille nousevasta Angel's Flight -funikulaarista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti