Olutnautiskelija, hophedonisti, kulkumies. Huomioita myös jalkapallosta, kirjoista, elokuvista ja musiikista.
torstai 8. toukokuuta 2008
Max Opuls: The Reckless Moment
Max Ophulsin (Ophüls? Saarbrückenissä syntynyttä mestaria (oik. Max Oppenheimer) pidän kuitenkin elokuvamielessä lähinnä ranskalaisena) nimi alkuteksteissä mielenkiintoisessa Hollywood-kirjoitusasussa Opuls. Tämä on Ophulsin viimeinen amerikkalainen elokuva ja ehkä yksi hänen vaatimattomimmistaan. Jean Renoir oli tuottajan ykkösvalinta, mutta Ophuls suostui ohjaamaan halvemmalla. Hieman Mildred Piercen tyyliin noirin ja melodraaman hybridi. Rikososuudet nivoutuvat varsin mukavasti perhedraamaan, mutta melko kevyt tarina tämä on. Fritz Langin über-fatale femme Joan Bennett tässä tiukkanutturaisena kotirouvana. James Mason ei ehkä ole parhaimmillaan irlantilaisena pehmeäpintaisena kiristäjänä. Bennettin puhelimella soitteleva aviomies haahuilee koko leffan ajan ensin Philadelphiassa ja sitten Berliinissä. Jokin kylmä sota -viittaus 1949 valmistuneessa Kalifornia-elokuvassa? Todella hyvä miljöötuntuma Newport Beachin Balboa Islandiin, mukana myös muutama todella synkkä noir-kohtaus L.A. Downtownista. Ophulsin edellinen leffa Caught iskee minuun paljon paremmin kuin tämä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti