Olutnautiskelija, hophedonisti, kulkumies. Huomioita myös jalkapallosta, kirjoista, elokuvista ja musiikista.
keskiviikko 17. syyskuuta 2008
Robert Siodmak: Phantom Lady
Dresdenissä syntynyt Robert Siodmak on film noirin ehkä merkittävin ohjaaja. 1944 valmistunut William Irish (Cornell Woolrich) -tulkinta Phantom Lady on hänen noireistaan ensimmäinen, vielä hieman raakilemainen, mukana on perusmelodramaattisia ja vähän komediallisiakin aineksia. Erittäin tyylikäs elokuva kuitenkin, tupakansavusta ja baarikohtauksesta lähdetään liikkeelle. Kadonneen todistajan etsinnän ympärillä poukkoileva juoni ei ole millään tavalla uskottava, mutta New Yorkin paikallisväriä on valmistusaikaan nähden yllättävän autenttisesti mukana. Unenomainen, uhkaava ja aavemainen tunnelma ilmaradan asemalla on Siodmakia parhaimmillaan. Elokuvan ylivoimaisesti vaikuttavin kohtaus tapahtuu hikisessä jazzluolassa, jossa Ella Rainesin seksikäs houkutuslintu kiihdyttää kiimaisen Elisha Cook Jr:n orgastiseen rumpusooloon. Kohtaus pursuu saksalaisen 1920-luvun ekspressionistisen elokuvan vaikutteita, ällistyttävästi Siodmak sai tällaisen läpi Universalin tuotantokoneistosta ja yleisemmästä Hollywoodin sensuurikoodistosta. Cook on jälleen kerran suvereeni luuserihahmon ruumiillistajana. Tyrmäävän kaunis ja kaikin puolin sympaattinen Ella Raines on suuria suosikkejani, harmittavasti tämän Howard Hawks -löydön ura jäi suhteellisen vaisuksi. Kovakätinen murhaaja paljastuu tässä leffassa varsin aikaisin ja loppuosa elokuvasta soljuu rutiinilla. Mielenkiintoisia veistoksia on kasattu murhaajan asuntoon.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti