Hitchcockin arvostetuimmat elokuvat North by Northwest, Vertigo ja Rear Window ovat 1950-luvulta. Notorious kuitenkin mainitaan usein samassa yhteydessä ja se on Selznick-tuotanto vuodelta 1946. Itse en pidä Notoriousia niin suuressa arvossa, mutta onhan se kiehtova tapaus. Toisen maailmansodan jälkeiseen natsioikeudenkäyntikontekstiin nivoutuva vakoilufilmi ennakoi Ian Flemingin James Bond -sarjaa monin tavoin, tapahtumapaikkoja Miami ja Rio de Janeiro myöten. Käsikirjoittaja on alan mestari Ben Hecht, mutta ei tarina ole millään tavalla realistinen tai edes kovin uskottava. Ted Tetzlaffin kuvaus on poikkeuksellisen visuaalista, muutenkin kuin kuuluisan avaimeen päättyvän kamera-ajon puitteissa. DVD-kopioni ei ole kovin terävä, mutta asia tulee siitäkin selväksi. Roy Webbin kaihoisa noir-musiikki on samaa tasoa kuin Premingerin Laurassa. Alun kohtaukset ennakoivat Hitchcockin myöhempiä bravuureita, rattijuoppousajelu Miamissa ei ole kaukana North by Northwestin hurjemmasta kuviosta ja moottoripyöräpoliisin ahdistelu ennakoi Psychon muistettavaa kohtausta. Kestävintä elokuvassa on tietenkin Cary Grantin ja Ingrid Bergmanin vääristynyt rakkaustarina, siinä on modernin yhteiskunnan kaoottista monimielisyyttä ja ahdistusta, varmaan juuri sen takia elokuva jaksaa edelleen kiehtoa. Claude Rains kolmiodraaman selvänä altavastaajana on poikkeuksellisen sympaattinen. Anoppi from hell, Weimarin tasavallan veteraani Leopoldine Konstantin (vain kolme vuotta "poikaansa" vanhempana) täydentää angstisen kuvion äärimmilleen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti