Pariisi, tammikuu 1942, kylmät hailakat värit Joseph Loseyn myöhäisteoksessa vuodelta 1976. Ensinäkemältä tykkäsin tästä leffasta, mutta nyt teos jätti varsin kylmäksi. Robert Klein -niminen todistetusti antijuutalainen ranskalainen taidekauppias sotketaan Klein-suvun hollantilaisen juutalaishaaran samannimiseen henkilöön ja loppujen lopuksi kohtalona on juna Auschwitziin. Sitä ennen tapahtuu paljon, hitaasti ja hartaasti. Alussa Loseyn tuttu peilisymboliikka viehättää jälleen kerran, mutta kerronta sakkaa kahden tunnin aikana monta kertaa pahasti. Loppupuolella yritetään saada pientä trillerijännitettä aikaiseksi, mutta kovin väkinäiseksi se jää. Alain Delon pukeutuu elokuvassa useamman kerran samanlaiseen hattuun ja takkiin kuin uransa huipennuksessa 10 vuotta aiemmin Jean-Pierre Melvillen Le Samouraïssa, mutta sekään ei pelasta leffaa. Kafkalaista tunnelmaa, klassista doppelgänger-teemaa, ainekset on hyviä, mutta Losey ja käsikirjoittaja Franco Solinas sössivät ylipitkän jutun. Nuori Juliet Berto on elokuvan harvoja ilonaiheita. Klassiset Citroën Traction Avant 11CV:t syöksyvät Pariisin yössä pidättämään juutalaisia, siinä on kohtalonomaista lopullisuutta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti