Edellisessä The Crossing -romaanissa kuvattujen tapahtumien jälkeen Harry Bosch on sopinut kiistansa LAPD:n kanssa ja toimii jälleen poliisina, tosin vain San Fernando Valleyn pienessä San Fernando -kaupungissa, joka ei kuulu Los Angelesiin, vastoin kuin koko muu laakso. Ja vain osa-aikaisena, jopa ilman palkkaa. Erikoinen järjestely, mutta Boschilla on myös yksityisbisnestä. Niissä merkeissä romaanin alussa Bosch vierailee 85-vuotiaan miljardöörin palatsissa Pasadenassa. Kuvio tuo mieleen Raymond Chandlerin kenraali Sternwood -aloituksen The Big Sleepissä. Jopa tämän romaanin nimi muistuttaa Chandlerin tyyliä. Connelly on muutenkin nyt vaihteeksi paremmassa vedossa ja kutoo todella mielenkiintoisen tarinan, joka kääriytyy esiin kuin, öh, jännityskertomus. Connelly siirtää Boschin tutkimaan todella vanhoja tapahtumia 1950-luvun alussa ja Vietnamin sota on pitkästä aikaa todella tehokkaasti esillä kuviossa. Hieman harmittavasti Connelly kietoo mukaan toisenkin juonen, sarjaraiskaajajahdin San Fernandossa. Se tuntuu aluksi paljon tylsemmältä kuin Pasadena/Vietnam -haara. Teoksen toiminnallinen suspense otetaan raiskaustapauksesta irti, mutta silti Vietnam-tarina on olennaisempi. Tapaukset eivät liity toisiinsa mitenkään muuten kuin Boschin hahmon kautta. Rakenneratkaisu ei ole järkevä, vaikka ehkä realistinen, eihän työelämässä nykyään voi keskittyä vain yhteen asiaan. Lakimies Mickey Haller tulee taas kuvioihin mukaan, mutta onneksi ei kovin suureen rooliin. Los Angelesin paikalliskuvaus on taas esimerkillistä, eniten Connelly pureutuu tällä kertaa Downtownin viereiseen Arts Districtiin. Selvästi siis Connellyn myöhäistuotannon parempaa tuotantoa, mutta yhtä selvästi jää melko kauas Connellyn parhaista. Joka tapauksessa erittäin nautinnollista luettavaa, Connellyn tyyli on loppuun asti hiottua, mutta se ei tunnu laskelmoidulta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti