maanantai 28. joulukuuta 2020

Carol Reed: Odd Man Out


Pitkän uran tehneen lontoolaisohjaaja Reedin huippukausi sattui 1940-luvun lopulle, 1947-49 mies tempaisi lähes ylittämättömän hattutempun Odd Man Out - The Fallen Idol - The Third Man. Niistä vain keskimmäinen sijoittuu Lontooseen, löyhän trilogian päätösosa tapahtuu tunnetusti Wienissä. Odd Man Outissa ollaan Belfastissa, vaikka kaupunkia ei kertaakaan nimetä. Leffa alkaa kuin Arvottomat, kamera lipuu ilmassa Belfastin sataman yllä. Nimihenkilö on Johnny McQueen, poliittisen vastarintajärjestön johtaja, joka on piileskellyt puoli vuotta eteerisen Kathleen Ryanin asunnossa paettuaan sitä ennen vankilasta. IRA:takaan ei nimetä, mutta kyllä selvästi sillä puolella ollaan. Ajankohta on ehkä toinen maailmansota. 

Elokuvan alku on kuin amerikkalaisesta heist noir -leffasta. McQueen kumppaneineen ryöstää tehtaan kassan, mutta ratkaisevalla hetkellä McQueen haavoittuu ja putoaa pakoautosta. Käynnistyy raastava ihmisjahti Belfastin kuraisilla ja räntäisillä kujilla. Kuvaaja on sama Robert Krasker kuin The Third Manissa ja ekspressionistiset alaviistokuvat ovat tässä samantasoisia. James Mason juoksee samalla tavalla pakoon haavoittuneen eläimen tavoin kuin Harry Lime. Yksi tiheimmistä kohtauksista sijoittuu Crown Liquor Salooniin, tosin kuvattu ilmeisesti studiossa. Aivan koko kestoa yksinkertainen tarina ei jaksa kantaa, pientä klappia on havaittavissa esim. Ryanin joissakin kohtauksissa. Loppupuolella Masonin hoippuminen alkaa jo muistuttaa Jeesuksen taivalta Golgatalle. Ei siis aivan The Third Manin tasoa, mutta kirkas mestariteos silti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti