Matti Salo esitteli uutuuskirjaansa Viitta ja tikari Elokuva-arkiston (nyk. jotain muuta) mahtavassa jugend-salissa Eerikinkadulla. Osuin paikalle Bruuverin panimomestarin Ilkka Sysilän seuraan, Sysilä on elokuvamiehiä. Onnistuin ostamaan Salon teoksen sunnuntaina Oulun Akateemisesta kirjakaupasta ja ehdin lukemaan sen olutaktiviteettien välissä. Salo on syntynyt 1933, mutta selvästi edelleen terävässä kunnossa. Elokuva-arkistossa niinikään vaikuttanut Antti Alanen haastatteli Saloa vähitellen mukavasti täyttyvässä salissa. Tyypillisen vaatimattomaan tapaansa Salo kertoi teoksen taustoja. Vakoiluleffat olivat varsinainen kohde, mutta tarpeeksi laadukasta kamaa ei oikein löytynyt, joten fokus laajeni poliittiseen trilleriin.
Olisin odottanut enemmän vuorovaikutusta tilanteessa, Saloa ei haastettu tarpeeksi. Godardin halveksunta tuli hauskasti esille ja Salo oli pettynyt, kun pitkän linjan Godard-friikki Sakari Toiviainen ei ollut paikalla. Peter von Baghiakin tuli muisteltua. Alanen korosti Joseph L. Mankiewiczin Five Fingersin mainetta kaikkien aikojen kovimpana vakoiluleffana, Salo myötäili, mutta piti silti Martin Rittin traagista The Spy Who Came In From The Cold ansiokkaampana. Kun aiempia teoksia kommentoitiin, niin Salo totesi kirjoittavansa samaa teosta yhä uudelleen eri variaatioina, Renoirin tapaan. Jos en niin ujo olisi, niin olisin ehkä kysynyt muiden dissaamien, itsekin mukana, Welles-leffan The Stranger arvonnostosta. Se jäi tekemättä, mutta Salo on niin kova kasvo, että leffan pisteet taatusti jatkossa ovat kohoamassa globaalisti. Kirjan kansikuvaa ei teoksessa nimetä, mutta Salo vahvisti, että se on Odd Man Outista. Alanen hieman ennakoi, että Salon kiehtovien lehtiartikkeleiden kokoelma olisi mahdollisesti tulossa kirjamuodossa. Huikeaa!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti