maanantai 5. helmikuuta 2018

Svinhufvudin pako punaisesta Helsingistä 1918




Suomen Sotahistoriallisen Seuran toiminta on pahasti lamaantunut viime aikoina, juuri yhtään mielenkiintoista esitelmää ei seura ole saanut järjestettyä miesmuistiin. Aiheita esim. vuosilta 1917-18 olisi vaikka kuinka, mutta ei vaan irtoa. Nyt seuran jäseniä kutsuttiin säälistä viime hetkillä mukaan Svinhufvudin perinnesäätiön järjestämään tilaisuuteen, joka olikin heti aivan eri luokkaa kuin mihin SSHS on kyennyt pitkään aikaan. Sijaintipaikkana Arcadan ammattikorkeakoulu Arabianrannassa, varsin lähellä Hermannin rantaa, jossa sijaitsi lentoasema talvella 1918. Paikalla puolustusvoimien nykyinen komentaja Lindberg, ex-komentaja Kaskeala, ministeri Lindström ja liuta rivikenraaleja. Martti Häikiön koostama ohjelma, nopeita kymmenen minuutin pikaisia tietoiskuja, mutta äärimmäisen mielenkiintoisista aiheista. 

Senaatin puheenjohtaja Svinhufvudia yritettiin siirtää pois punaisten valtaamasta Helsingistä helmikuun alkupäivinä 1918. Yksi yrityksistä oli sittemmin värikkään uran tehneen Eino Suolahden suunnittelema lento Hermannin lentosatamasta Jyväskylään M-16 -kaksitasolla. Hauskasti lentoa kutsuttiin Suomen pääministerin ensimmäiseksi lentomatkaksi, pientä piikittelyä siis nykyisen pääministeri Sipilän lentohassutteluihin. Lentäjänä oli Suomen ensimmäisenä sotilaslentäjänä pidetty Väinö Mikkola, Venäjän lentovoimissa Bakussa kouluttautunut pioneeri, jonka ohjastama kone joutui tekemään pakkolaskun jo Kulosaaren yltä. Lento jäi siis lyhyeksi ja Svinhufvud päätyi piilottelemaan Bulevardilla koko helmikuun ennen kuin pääsi pakoon jäänmurtaja Tarmolla Tallinnaan ja sieltä sitten Berliinin ja Tukholman kautta Vaasaan valkoisten päämajaan. Näistä vaiheista Häikiö olisi varmaan pystynyt puhumaan 10 tuntia, mutta homma kuitattiin siis ripeällä 10 minuutilla.

Mikkolan koneesta oli rakennettu pienoismalli, joka oli tilaisuudessa esillä. Samoin Tikkakosken ilmailumuseosta oli roudattu paikalle varsinainen pyhäinjäännös, Svinhufvudin painon alla murtunut M-16:n istuimen vanerilevy. Tikkakosken museon Susanna Vallius esitteli Mikkolan elämänvaiheita, jotka pysähtyivät Alppien rinteeseen, kun Mikkola oli lentämässä Italiasta lentovenettä Suomeen 1920. SSHS:ssäkin vaikuttava Carl-Fredrik Geust esitteli Venäjän ilmavoimien alkuvaiheita ja kenraali Heikki Nikunen Suomen ilmavoimien perustamista, ne ovat maailman vanhimpia, mm. perustettu huomattavasti ennen Britannian vastaavaa organisaatiota. Lopuksi esitettiin pieni maistiainen valmisteilla olevasta Svinhufvudin pakoa käsittelevästä lyhytdokumentista.

Ei kommentteja: