Olutnautiskelija, hophedonisti, kulkumies. Huomioita myös jalkapallosta, kirjoista, elokuvista ja musiikista.
lauantai 10. toukokuuta 2008
Jean-Luc Godard: A bout de souffle
Godardin esikoinen pitää edelleen pintansa. Tuoreus, älykkyys, inspiroitunut keveys, ote ei tunnu vanhenevan. Tätä on matkittu 50 vuoden aikana kyllästymiseen asti, Suomessakin, mutta samaan kuohkeuteen ei ole päästy. Jean-Pierre Melvillen cameo jaksaa hämmästyttää, mies kun sitten jatkossa irrottautui niin reippaasti nouvelle vaguesta. Tarina ei ole kummoinen, mutta se ei ole oleellista tässä tyylilajissa. Bogart-kunnianosoitus menee vähän naurettavaksi nykykatsannossa, sen olisi voinut tehdä tyylikkäämminkin. Sen sijaan käynti Budd Boetticherin Westboundissa säväyttää edelleen, samoin Belmondon ensimmäiset repliikit kameralle. Jazz-musiikki luo tunnelmaa ehkä enemmän kuin on aiemmin tullut ajatelleeksi. Ei tämä haltioittava mestariteos ole, tyhjäkäyntiä on, tiiviimmäksi sen olisi saanut. Pariisin haltuunotto on kyllä suvereenia, parempaa kaupunkielokuvaa on vaikea kuvitella.
1969 kuulee Creedence Clearwater Revival -yhtyeen kappaleen Proud Mary.
1970 näkee Gerd Müllerin tekevän jatkoajalla Länsi-Saksan voittomaalin Meksikon MM-kisojen neljännesfinaalissa hallitsevaa mestaria Englantia vastaan.
1973 lukee Raymond Chandlerin novellin Punainen tuuli (Red Wind).
1981 näkee Howard Hawksin elokuvan Rio Bravo.
1990 juo Samuel Adams Boston Lager -oluen.
2014 pienosakkaaksi Sonnisaari Panimoon.
2022 mukaan kiertolaispanimo Hagströmiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti