maanantai 31. lokakuuta 2022

Monkish Flip Fly Flows



 Pien-Erkki toi vuosi sitten baariinsa kalifornialaisen suosikkipanimonsa Monkishin tölkkejä ja nyt sitten vuorossa hanatavara. Ateneuminkuja ei ole paljon leveämpi kuin Soulin halloween-juhlien traaginen väylä. Mielessä kävi tungoksen mahdollisuus, mutta kyllähän craft beerin ja tarkemmin mehukaljan suurin huuma on ikävä kyllä (onneksi?) jo ohi. Kujan itäpäässä seisoskeli pari huomioliivimiestä ikään kuin turvatehtävissä, mutta muuten vaikutti rauhalliselta. Kahta olutta tarjolla. Otin varmuuden vuoksi molemmista samantien 33 cl annokset, vaikka välitöntä pelkoa kaman loppumisesta ei ollutkaan näkyvissä. Hintaa tuli 38€. 


Flip Fly Flows on DDH DIPA, 8,6 %, Galaxy ja Nelson Sauvin. Samea, keltainen, vaalea, pienikuplainen vaahto. Voimakas sitrustuoksu. Dankkia, kuivaa, lievästi hedelmäisellä tavalla hapan. Katkeruutta selvästi. Appelsiiniä ja greippiä, ehkä vähän mangoa seassa, ananasta myös. Miellyttävää, ei ehkä erityisen raikasta, muttei mitään tukkoiisuuttakaan. Mutta olisiko jopa hopburniä hieman. Laatutavaraa, mutta ei parhaita harvoista kokeilemistani Monkisheista. Pien, 31.10.2022.



7 kommenttia:

Ilkka Sysilä kirjoitti...

38 €; ryöstöä ynnä irvokasta pelleilyä kun ruokajonot kilometrien mittaiset, saatana!

Anonyymi kirjoitti...

Mihin perustat aatoksesi, että "craft beerin ja tarkemmin mehukaljan suurin huuma on (...) jo ohi?" Jos tämä lanseeraus ei heti aiheuttanut jalkoihin tallaantumisia, epäilen yhden syyn piilevän ko. tuotteiden saatavuudessa verkkokaupan ihmeellisestä maailmasta. Tietysti tölkki ei ole hana, mutta etenkin tässä hintaluokassa saattaa monille yksi maisto riittää tarjoilutavasta riippumatta. Lisäksi vaikka en varmaan olekaan ihan kärryillä enää uusimmista trendeistä / panimoista, ei Monkish kuitenkaan aivan Tree Housen veroinen hypepanimo ole. Ja jopa näitä ovat nyttemmin nopeat saaneet netistä tilata. Jos ravintoloilla on aiemmin ollut se valttikortti, että ollaan pystytty tarjoamaan kuluttajille oluita, joita he eivät muuten saa käsiinsä, tämä kortti alkaa olla menetetty. Verkkokauppa voi olla ystävä panimoille, mutta kuinka lienee ravintoloiden laita?

Muitakin syitä yksittäisen lanseerauksen kokemalle inflaatiolle on, mm. uusien oluiden valtava määrä.

Tietysti (olut-)ravintoloissa on muitakin syitä käydä kuin pelkkä uusien oluiden maistelu – vaikka siellä aina maistelisikin uusia oluita.

–kopula

Ari Juntunen kirjoitti...

Huuman ohimenoa en perusta pelkkään Monkish-kuvioon. Perstuntuma craft-baareissa syksyllä on ollut aika vaisu. Maistilan ongelmatkin heijastelee tilannetta. Mutta toivottavasti olen väärässä.

Bönthöö bönthöö kirjoitti...

Kyllä se hiipunut on, olet täysin oikeassa. Useat baarit ovat kusessa, mutta ongelmat heijastuvat kyllä myös markettikaljoihin sekä toki yleisen myynnin kutistumisen kautta panimoihin. Kylmää kyytiä tulee olemaan talvella tiedossa.

Anonyymi kirjoitti...

Onko teillä sitten mitään teoriaa, miksi trendi on hiipunut? Missä ne ihmiset nyt ovat, jotka vähän aikaa sitten vielä istuivat craft-baareissa maistelemassa NEIPOja? Onko hiipuminen kiinni yleisestä taloustilanteesta vai jostain muusta? Mitä nämä ihmiset nyt juovat vai juovatko mitään?

– kopula

Anonyymi kirjoitti...

Inflaatio ja kotitalouksien ostovoima, oluen valmistukseen tarvittavien raaka-aineiden räjähdysmäinen hinnannousu kautta linjan, energian hinnannousu, logistiikkakustannusten kasvu, huutava pula horeca-alan työntekijöistä, craftin selvästi alle 5 % osuus kaikesta kulutetusta oluesta… Tässä muutamia syitä, jotka vaikuttavat niin oluen hintaan, kuin myös suoraan ja epäsuorasti kuluttajan ostokäyttäytymiseen.

Tähän päälle vielä tarjonnan ylisaturaatio & kuluttajien käytöksen muutos koronan aikana ja sen jälkeen.

Päivittäistavarakauppojen myynnit sakkaavat samoista syistä ja siksi koska kuluttajat ovat laajemmin siirtyneet muihin tuotteisiin, kuin palvelutuotteena pidettävään craftiin. Ravintolamyynnit ovat paikoitellen ja näennäisesti kasvaneet. Mutta samaan aikaan oluen hinnannousu on capannyt yksittäisen ravintolan myynnit vielä tasolle, joka ei ole kannattava yritykselle.

Varovainen kokeilunhaluinen asiakas, joka tekee satunnaisia kertaostoksia kiinnostuksesta ei enää osta + 10 € tuoppia craftia. Vielä harvemmin + 15 € maisteluannoksia. Samaan aikaan se sama kuluttaja myös jättää kaupoissa yli 5 € hintaiset pullot happanemaan hyllyihin. Ja tämä on tosiaan se massa asiakkaita, joka pitää alan elossa. Päivittäistavarakauppojen hyllyillä tullaan näkemään puolen vuoden sisään rajuja supistuksia craftihyllyihin, sillä tuotepaikka joka ei myy, täytyy korvata. Jo alkanut Pienen kaappien katoaminen on vasta ensisoittoa.

Elämme kovia aikoja ystävät hyvät.

Ilkka Sysilä kirjoitti...

"Ylisaturaatio" on oikein ynnä viisaasti pantu; nimenomaan siitä kysymys, saatana!