sunnuntai 23. helmikuuta 2025

Sidney Lumet: Network

 Kun 1980-luvun alussa kiinnostuin elokuvista intohimoisesti, nielaisin ranskalaisen nouvelle vaguen auteur-teorian karvoineen päivineen. Kun maalauksella on tekijänsä, niin sellainen näkemyksellinen tekijä on myös elokuvalla. Ja se tekijä on elokuvan ohjaaja. Näin sitten sattumalta poikkeuksellisen terävän satiirisen mustan komedian The Hospital vuodelta 1971. Sen ohjaaja oli Arthur Hiller, josta en ollut kuullut ollenkaan. En muista myöhemminkään nähneeni Hillerin ohjauksia. Tutkin asiaa ja The Hospitalin oikeaksi auteuriksi paljastui käsikirjoittaja Paddy Chayefsky. Teoriat ovat teorioita ja todellisuus sitten jotain muuta. Elokuvan teko on kollektiivinen prosessi, jossa hallitseva näkemyksen tuoja voi olla ohjaajan ohella kirjoittaja, tuottaja tai tuotantoyhtiö. Tekijä vaihtelee elokuvakohtaisesti ja joskus yhtä tekijää ei voi nimetä Casablanca-teoksen tapaan. Niin selkärankaan auteur-hommeli kuitenkin tarttui, että bloginkin elokuva-arvioiden otsikkoon kirjoitan automaattisesti ohjaajan.


Sidney Lumet on ohjannut paljon hyviä elokuvia, joukossa mestariteoksiakin. Silti hänen tuotannossaan ei ole samanlaisia yhtenäisiä teemoja kuin Howard Hawksin tai Alfred Hitchcockin elokuvissa. Mutta tämä vuonna 1976 valmistunut Network muistuttaa paljon viisi vuotta vanhempaa The Hospitalia, joten selvä auteur on tässäkin käsikirjoittaja Chayefsky. Hämmästyttävästi en ole koskaan nähnyt tätä elokuvaa, vaikka se tunnetaan hyvin Suomessakin nimellä Kasvot kuvaruudussa. Elokuva satirisoi raadollisesti televisioyhtiöitä, joten ehkä tv-esitykset senkin takia ovat olleet harvassa. Hyvin nopearytminen satiiri, jossa on melkoinen ensemble kuuluisia näyttelijöitä. Sijoittuu newyorkilaiseen tv-yhtiöön, jonka isompi konglomeraatti on juuri hankkinut. Nykykatsannossa Faye Dunawayn esittämä nuori pyrkyri nähtäisiin taatusti misogynistisesti kirjoitettuna. Muuten teos on kestänyt aikaa yllättävänkin hyvin. Jos television tilalle vaihtaa sosiaalisen median, niin klikkaa mukavasti. Tarina on melkoisen täyteen ympätty, mutta hyvin homma rullaa ja Lumet pitää paketin kasassa. William Holden oli kuvausten aikaan 57-vuotias, mutta naaman uurteet ovat Grand Canyon -tasoa. Jonkinlaista pääroolia uutisankkurina esittävä australialainen Peter Finch on itselleni melko tuntematon, mies kuoli samantien 60-vuotiaana ja sai Networkista Oscarin postuumisti. Toimii siis hyvin, saattaa olla Chayefskyn paraskin teos, tosin en ole läheskään kaikkia nähnyt.

Ei kommentteja: