Louis Mallen nimeä ei yleensä mainita ensimmäisten joukossa Ranskan uuden aallon tekijöitä listatessa, vaikka hän teki koko joukosta näyttävimmän Hollywood-uran. Ehkä juuri siksi, eikä hän kaveerannut Godardin, Rivetten, Chabrolin tai Truffaut'n kanssa. Mallen esikoistyö Hissillä mestauslavalle ei sekään aikalaisissa herättänyt suurinta kohua, mutta nyt katsottuna se on kestänyt paremmin aikaa kuin monet väkinäisemmin väännetyt merkkiteokset. Pariisin katunäkymät on sopivan rosoiset ja modernimmat rakennukset 1950-luvun brutaalia tyyliä, tyypillistä nouvelle vaguea. Miles Davisin soundtrack on tietysti sellaista myös. Noël Calefin romaaniin perustuva elokuva on pulpahtavan pienimuotoinen trilleri, johon Malle saa hienoa Hitchcock-tyylistä suspensea. Lokinsiipi-Mersua on harvoin käytetty yhtä näkemyksellisesti ja Lino Ventura verryttelee rikospoliisina tulevia Melville-bravuurejaan. Nuoressa parissa Mersussa on Bonnie & Clyde -fiilistä, miksei ennakoiden myös Godardin debyyttiä. Mersun saksalaista alkuperäiskuskia näyttelee värikkään uran mm. Radio Free Europessa tehnyt serbi Iván Petrovich.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti