Viime joulun alla etsin Helsingin kivijalkalevykaupoista Bruce Springsteenin Broadway-konserttilevyä turhaan. Otti sen verran päähän, että uuden Springsteen-studiolevyn ilmestyessä päätin, että taatusti en tämän levyn kohdalla kivijalkakauppoihin vilkaisekaan. Vähänpä arvasin, kuinka hankalaksi tämän levyn hankinta menisi. Levy ilmestyi kesäkuun 14. päivä ja tein Amazoniin ennakkotilauksen jo toukokuun puolella. Liitin samaan tilaukseen Little Stevenin uuden levyn ja isokokoisen tuoreen Springsteen-aiheisen kirjan. Lähdin Kainuuseen juhannuksen viettoon keskiviikkona 19.6. Levyä ei oltu toimitettu siihen mennessä ja keskityin muihin asioihin. Palasin Helsinkiin tiistaina 25.6. ja hieman ihmettelin missähän levy viipyy. Oli kaikenlaisia muitakin kiireitä ja unohdin taas levyn pariksi päiväksi. Perjantaina 28.6. aloin selvittää paketin kohtaloa netistä ja huomasin, että pakettia oli yritetty jakaa torstaina 20.6. Se olisi nyt noudettavissa lähipostista. Kuulemma Posti oli minulle lähettänyt saapumisilmoituksen, mutta sellaista en ollut nähnyt. Tarkistin vielä viikon aikana saapuneen postin, saapumisilmoitusta ei näkynyt. Menin kysymään pakettia postista. Tyrmistyneenä kuulin, että paketti oli samana aamuna lähetetty takaisin Amazonille. Posti säilyttää kuulemma lähetyksiä nykyään vain yhden viikon. Se oli minulle uusi tieto, mutta oleellisintahan oli Postin moka epäonnistuen kaikin tavoin kertomasta minulle paketin saapuneen. On siis itse nykyään kaikin tavoin kytättävä lähetysten liikkeitä netistä, jotta ehtii nappaamaan paketin sen käydessä lähellä vastaanottajaa. Postin virkailija kehotti vielä kysymään Postin asiakaspalvelun chatistä, voisiko paketin vielä kääntää takaisin. Menin chattiin, jonne oli noin tunnin jono. Lopulta sain robotin tai vastaavan kiinni, ensin se piti kysymystäni todella haastavana ja häipyi etsimään parempaa asiantuntijaa. Sellaista ei kuitenkaan löytynyt ja robo tutki asiaa hetken. Sitten se kertoi, että mitään ei ole enää tehtävissä.
Tutkin Amazonin ohjeita ja siellähän kerrottiin, mitä tällaisessa tapauksessa tulisi tehdä. Pitää odottaa, että paketti palautuu Amazonille ja luottokorttia hyvitetään. Tilausta ei voi tehdä uudelleen, pitää tehdä uusi tilaus. Olin lähdössä 8.7. kahdeksi viikoksi lomailemaan Kainuuseen, joten en olisi vastaanottamassa uutta pakettia. Päätin unohtaa Springsteenin toistaiseksi ja palata asiaan loman jälkeen. Kivijalkakaupoissa tätä levyä olisi ollut hyvin hyllyssä, mutta päätös on päätös. Sitä paitsi Amazonissa levy oli tarjolla huomattavasti halvemmalla.
Palasin Kainuusta 23.7. ja keskityin oluttapahtumiin loppuloman ajaksi. 29.7. vilkaisin tilaukseni tilaa Amazonista, ei mitään uutta. Otin nyt yhteyttä Amazonin chattiin ja siellä kerrottiin, että Amazon ei ole saanut lähetystäni takaisin. Posti ei ollut saanut toimitettua kuukauden aikana pakettia takaisin Amazonille. Mitä ilmeisemmin Posti oli onnistunut hävittämään paketin. Amazon oli kuitenkin avulias ja tarjoutui palauttamaan rahani, vaikka eivät olleet saaneet pakettia takaisin. Siinä menisi muutama päivä. Hieno homma.
Huomasin jo seuraavana päivänä 30.7. hyvityksen saapuneen luottokorttitilille. Tilasin saman tien levyt ja kirjan uudelleen. Amazon kertoi paketin tulevan viikon päästä. Asetuin täyteen hälytysvalmiuteen, jotta ehdin napata lähetyksen. Perjantaina 2.8. aamupäivällä sain Amazonilta sähköpostin, jossa kerrottiin Postin yrittäneen perjantaiaamuna toimittaa pakettia turhaan. Kirjahan on niin iso, ettei se mahdu asunnon oven postiluukusta. Amazon ei siis luota Postiin enää ollenkaan, vaan kertoo oma-aloitteisesti asiakkaalle, mitä Posti yrittää tehdä. En tiedä onko tämä uusi standardiproseduuri, vai ottiko Amazon juuri minun toimituksen erityistarkkailuun. Palasin töiden jälkeen asunnolle, jossa ei ollut mitään ilmoitusta epäonnistuneesta toimitusyrityksestä. En yllättynyt, vaan menin netistä saamani lähetystunnuksen kanssa lähipostiin. Siellähän paketti olikin, kiittelin virkailijaa ripeästä toiminnasta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti