tiistai 7. helmikuuta 2023

Steven Soderbergh: The Limey

Tykkäsin aika lailla tästä Soderberghin teoksesta teatterikierroksella 1999, mutta en ole tullut katsoneeksi sitä uudestaan. Huomasin sattumalta viime viikolla netistä The Limeyn sijoittuvan hyvin jollakin 100 Best Noirs -listalla. Nyt sitten Reginan esitys sattui sopivasti heti perään. Ei The Limey tietysti film noir ole omassa tyypittelyssäni, mutta neonoir ilman muuta. Soderberghin edellinen teos oli erinomainen Elmore Leonard -tulkinta Out of Sight, joten siihen verrattuna The Limey oli ehkä vähän, öh, laimea. Parempaa brittipaskiaisen esittäjää kuin Terence Stamp on vaikea keksiä. No, ehkä Malcolm McDowell on samalla tasolla. 35-millinen hieman himmeä kopio Reginassa. Kalifornian haltuunotto silti vaikuttavaa. Peter Fonda Limeyn koston kohteena erinomainen. Barry Newman turvallisuuskonsulttina ehkä vielä parempi. Amelia Heinle muistuttaa aika lailla Soderberghin esikoisleffan Laura San Giacomoa. Hänestä ei sittemmin ole paljoa kuultu. 60-luvun musiikkia, The Whon The Seeker (julkaistu tietysti vasta maaliskuussa 1970) täräyttää homman käyntiin. Onhan tämä nautittavaa, mutta ei ehkä kuitenkaan Soderberghin tuotannon terävintä kärkeä. Ken Loachin Stamp-leffan Poor Cow -pätkät tässä takautumina. 

Ei kommentteja: